Social Icons

Thursday, November 19, 2009

Teluk Danga

Teluk Danga adalah sebuah bandar bertaraf antarabangsa di dalam bandaraya Johor Bahru. Ia dirancang pembinaannya dengan latar belakang Istana Duli Yang Amat Mulia Sultan Johor. Teluk Danga menggambarkan tentang keindahan dua dimensi keunikan Istana dan aspektasi kontemporari bagi potensi terhadap pembangunan akan datang.

Ia dibina sebagai sebuah taman luas di persisiran selat yang jernih. Rekabentuknya berkonsepkan kemodenan dan inovasi berciri keseimbangan tradisi ketimuran dan pragmatis kebaratan. Teluk Danga terletak di atas air yang mempamerkan gabungan dua dunia pembangunan, negeri Johor gerbang selatan antarabangsa dan bandar kosmopolitan Singapura.

Dengan keluasan 1,380 ekar di sepanjang 25 kilometer persisiran pantai, Teluk Danga adalah salah satu visi pembangunan bandar selatan sebagai pembangunan menyeluruh bandar terapung masa depan. Ia berinspirasikan elemen pembangunan seperti Darling Harbour (di Sydney), Gold Coast (di Queensland), Toronto Waterfront dan Melbourne Ports. Teluk Danga kini menjadi pusat rekreasi pelbagai dengan fungsinya sebagai pusat medan selera, sukan ekstrim, pusat agrikultur, taman formal, taman permainan, pesta-pesta antarabangsa dan aktiviti kebudayaan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...