Social Icons

Tuesday, March 10, 2009

PrOgRaM KePiMpInAn DaRuL TaKZiM (PKDT)

Pada 27 Februari hingga 1 Mac 2009 telah berlangsungnya Program Kepimpinan Darul Takzim a.k.a induksi exco di Taman Negara Tanjung Piai. Seramai 27 orang exco telah berkesempatan untuk menyertai program ini sebagai medan & ujian pertama buat mereka dalam mengharungi dunia PERMAJ yang penuh dengan misteri yang masih belum mereka ketahui. Program ini diketuai oleh Muslimah Mispan a.k.a timb presiden 1 sebagai Ketua Pengarah dan diselaraskan oleh seorang alumni iaitu Mohd Fairus Jasa a.k.a abg pai.

Kami bertolak dari UKM pada jam 11.00 malam dan tiba pada jam 4.30 pagi. Program bermula dengan pendaftaran peserta dan disusuli oleh taklimat oleh abg pai. Seterusnya semua exco dan urusetia menunaikan solat subuh berjemaah sebelum memulakan aktiviti pada pagi hari. Aktiviti bermula dengan senaman pagi yang menghiburkan dengan pelbagai gelagat dapat dilihat di kalangan exco mahupun alumni sendiri. Aktiviti diteruskan dengan sesi ice breaking, pelbagai cara baru dalam ice breaking dapat kami pelajari dan insyallah akan dipraktikkan dalam program yang akan datang. Pada petang pula setiap kumpulan telah diminta untuk membentuk sebuah negara dan akan dibentang pada malam hari. Seterusnya treasure hunt pula mengambil giliran. Treasure hunt kali ini agak unik kerana di check point terakhir semua peserta di paksa untuk berendam di dalam lumpur (habis semua exco kena gatal2).

Pada malam hari pula pembentangan kumpulan mengambil tempat dan disusuli oleh night walk, sejurus night walk permainan ikan dalam botol memeriahkan majlis dimana Zharif a.k.a presiden telah dicabar kesabarannya oleh Akmal a.k.a timb presiden 2 yang ingin merampas kuasa pemerintahan, kredebiliti Zharif sebagai presiden & manusia telah diuji habis-habisan oleh Akmal, pelbagai kritikan telah dilemparkan kepada Zharif untuk membunuh semangatnya. Tapi perlu diingat semua itu hanya lakonan semata2 yang diatur oleh urusetia, permainan ini bertujuan untuk menguji adakah seorang pemimpin itu mampu menangani masalah dengan baik, untuk kali ini Zharif telah berjaya mengawal keadaan dengan agak baik.

Pada keesokkan harinya kami telah melakukan khidmat masyarakat di kampung berhampiran sebagai task terakhir untuk program ini. Secara keseruluhannya program ini telah berjaya merapatkan ukhwah antara kami barisan exco dan barisan alumni yang hadir seperti abg pai, abg rahmat, abg ajis, abg mok, kak fiza, kak kirin, kak shima, kak sally, jemi, fairul. Selain itu dapat dilihat diwajah semua exco bahawa mereka sudah tidak sabar untuk menyahut cabaran alumni dalam menghasilkan program yang berkualiti tinggi. Jutaan terima kasih kepada alumni yang hadir kerana memberi semangat serta mencurahkan ilmu & pengalaman yang ada
pada mereka kepada kami exco2 PERMAJ yang baru.

Berikut merupakan gambar semasa program tersebut:



















2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...